האישה שאיתו – נישואים פתוחים

הטור מציג שאלות חשובות כדוגמת; האם יש בכוחה של אישה למנוע מאב לראות את ילדיו הקטינים בניגוד להסדרי הראיה שנקבעו על ידי בית המשפט, מהם המקרים בהם יש מקום להגיש בקשה להפחתת מזונות, חשיבות עריכת צוואה בין ידועים בציבור, ועוד.

האישה שאיתו: הנישואים פתוחים, של מי הילד

השבוע היה לי שבוע סוחט במיוחד- לא בגלל ריבוי תיקים כמו בגלל סיפורים קורעי לב. לקוח וותיק שלי בדיני משפחה סיפר לי שגרושתו ברחה עם התינוק בן השנה לחו”ל והודיעה לו, טלפונית מבריטניה, כי היא לא מתכוונת לחזור. אמנם במקצוע כמו שלי, חייבים לשים גבולות. אם לא נעשה הפרדה בין החיים האישיים לעבודה, פשוט נקרוס. ובכל זאת- איך אפשר? כשאישה נבגדת יושבת מולך וממררת בבכי על מר גורלה, יממה לאחר שתפסה את בעלה עם אחייניתה במיטה – האם הסיטואציה ברורה לכם??!! כשאדם מבוגר יושב מולך מתייפח מבכי על כך שבניו זרקו אותו מביתו בגיל 84 לבית אבות ציבורי רק בשל תאוות בצע. המקרה של ס’ לגמרי הפך את הימים האחרונים שלי למרחץ דמים: נסו לדמיין לעצמכם אותי רצה בין שני זאטוטים קטנים משועממים בחופשה, בחום של סאונה, כשבנוסף לכל צמודה לאוזניי אפרכסת הטלפון עם סיפור על גבר בן 40 שגילה זה עתה, לגמרי במקרה, שהילד בן ה- 10 שקורא לו “אבא” איננו בנו הביולוגי.

שאלות:

בשנתיים האחרונות אשתי ואני הסכמנו על מערכת יחסית פתוחה במסגרתה כל אחד מאיתנו רשאי לנהל יחסי אישות עם בני זוג מזדמנים. באופן מפתיע ולגמרי לא צפוי, הודיעה לי לאחרונה אשתי, שהיא נכנסה להריון והיא לא מעוניינת לבצע הפלה. מאותו רגע חשכו עיני ואני מתקשה להירדם בלילה מרוב פחד שאני לא האב הביולוגי של העובר שעתיד להיוולד. האם באפשרותי לדרוש ממנה בדיקת אבהות במהלך ההיריון? מה הסבירות שבית המשפט יאשר זאת?

מבחינה מדעית בדיקת הרקמות אשר מכונה גם “בדיקת אבהות” אפשרית גם במהלך ההיריון, אולם היא עלולה לגרום נזק לעובר ומכאן שבית המשפט לא יורה לבצעה. יתרה מזאת, במקרה שלך, כפי שהוא מתואר ובהנחה שהנכם יהודיים, הרי שקיים חשש לממזרות של הילוד. ממזר עלול להיקבע אם יוכח שאשתך נכנסה להריון מגבר שאינו בעלה וכפי שוודאי ידוע לך, לקביעה זו קיימות השלכות רבות בדין העברי. לאור זאת הרי שהרשויות השונות עושות כל שניתן על מנת להימנע מהכרזה על ילד כממזר. בית המשפט או בית הדין הרבני שמים לנגד עיניהם את טובת הקטין ולא יאפשרו, ככל הנראה בעניינך, בדיקת רקמות, ויניחו על פי העיקרון החל בדין העברי ש”רוב בעילות אחר הבעל”, כלומר- שאתה אביו הביולוגי של הילוד. מצד שני, אני מבינה את חששך, וכדי שלא תמצא את עצמך חי בבית או מגדל ילד שאתה לא בטוח שהוא שלך, הייתי מציעה לך לבצע בדיקת רקמות באופן פרטי שאפילו אם לא תוכל לעשות בה שימוש משפטי, תיתן מענה לחששות הקשים שלך.

גרושתי מונעת ממני לראות את הילדים כל פעם בטענה אחרת. כעת היא טוענת שאני לא משלם בזמן את תשלומי המזונות. האם היא נוהגת באופן חוקי?

לא! במידה ומדובר בהתנהגות מתמשכת הרי שעליך לפנות לבית משפט לענייני משפחה בבקשה למתן הוראות בעניין הסדרי הראיה. קיימת פסיקה ענפה נגד אמהות אשר מונעות מאבות של קטינים לממש את זכויות הביקור שלהם. במקרה דומה שטופל במשרדנו לאחרונה, הטיל בית המשפט קנס בסך 2,000 ₪ על כל פעם שהאם תמנע מהאב את זכויותיו להסדרי הראיה, כפי שהם נקבעו בפסק הדין. לעניין תשלום המזונות אין משמעות בהקשר זה, שכן באפשרותה לפעול נגדך בערוצים שונים בכדי לחייב אותך לשלם בזמן וביניהם: הוצאה לפועל.

אני גרוש עם שני ילדים גדולים (23, 27) שחיים מחוץ לבית. בשנתיים האחרונות אני חי עם אישה חדשה בביתי בתל אביב. הבית רשום על שמי בטאבו ואני מעוניין להבטיח שבעת מותי, בבוא העת, יועבר רכושי לילדיי בלבד. לאחרונה ערכתי שיחה ביני לבת זוגתי ובה הסכמנו, כי במידה וניפרד ילך כל אחד לדרכו עם הרכוש שהביא איתו ותו לא. האם די בכך בכדי להבטיח שבמותי, בבוא העת, יועבר רכושי לילדיי בלבד?

לא! חברתך לחיים נחשבת כידועה בציבור ומכאן שהנחת המוצא הינה שאתם תירשו אחד את השני כאילו הייתם זוג נשוי. כלומר-על פי החוק זוגתך תירש מחצית מרכושך ואילו המחצית הנותרת תחולק בין שני ילדיך. במידה ואינך מעוניין בחלוקה על פי הדין הקיים, באפשרותך לערוך צוואה שתסדיר את עזבונך כראות עיניך. אדגיש, כי ההסכמה בעל פה כבודה במקומה מונח, אולם הניסיון המשפטי מלמד, שדברים שהוסכמו בדרך זו ללא כל תיעוד בכתב קשים מאוד למימוש ואכיפה בבית המשפט ובהחלט יתכן שהסכמה מסוג זה תגרור את ילדיך לשנים ארוכות של דיונים בבית משפט עד שיוכרע מה היה רצונך האמיתי. נראה לי, כי אין מי שיחלוק על כך שהצורך בצוואה בכתב ובהסכם יחסי ממון הוא חיוני במקרה זה.

בעלי הנוכחי גרוש עם שני ילדים מנישואיו הקודמים ומשלם המון כסף מזונות בכל חודש. אנו עומדים להביא ילד לעולם ואני מעוניינת לדעת האם יש לו סיכוי להפחית את גובה המזונות?

כן! הקטנת מזונות אפשרית במקרה של שינוי סיבות מהותי. הקמת משפחה חדשה והצורך לפרנס בת זוג וילדים נוספים, מהווים, במרבית המקרים, שינוי נסיבות שיכול לאפשר לבעלך להפחית את גובה המזונות שהוא משלם. יחד עם זאת ובטרם מגישים תביעה מומלץ לבחון את מכלול הנתונים וביניהם: הסכומים שאותם משלם בעלך וזאת ביחס למשכורתו ולמספר הנפשות הקיימות.

נכתב ע”י טל מירון | מירון וסלמן משרד עורכי דין

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

עוד בנושא

עסקאות מכר יד שנייה

עסקאות מכר יד שנייה מהוות הרוב המכריע בקרב עסקאות המקרקעין. עסקה זו מכילה בתוכה שלושה שלבים עיקריים: בדיקת הנכס הנמכר/הנרכש: לרבות בדיקה משפטית שאכן הנכס רשום על שם בעליו, לא

קרא עוד >>
מזונות כללי

כאשר מחליטים בני זוג להיפרד ו/או להתגרש ובוודאי במסגרת הסכם גירושין יש לקחת בחשבון את נושא המזונות. דמי המזונות הינם תשלומים עתיים אשר משולמים בכל חודש בחודשו ומחולקים לשניים: 1. מזונות

קרא עוד >>
תפקידו וסמכותו של הנוטריון

מיהו נוטריון? מהם התפקידים שלו ומהן הסמכויות שלו? מי צריך את השירותים שהוא מציע? אילו מסמכים זקוקים לאישורו? נוטריון הוא עורך דין שקיבל סמכות לאשר, לאמת, להעיד ולערוך מסמכים משפטיים שונים.

קרא עוד >>
×

שיחת ווטסאפ

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: